Tento blogísek i jeho autorka jsou k smíchu.

21. července 2011

Deus Ex a vize budoucna

7/21/2011 Posted by Nikola Bornová , ,
Deus Ex: Human revolution je nový produkt, který nám přinášejí dvě technologické korporace Square Enix a Eidos. Nebudu říkat víc, tady je vize budoucnosti podle Deus Ex.





Deus Ex je chystaná videohra, není to nějaký kyberpunkový film. A nebudu zastírat, jakou radost mi tenhle "herní" trailer udělal. Do necelých čtyř minut dokázali tvůrci nacpat nejhorší obavy z přetechnizované budoucnosti ovládané korporacemi. Vize je to přehnaná, tak se to prostě v umění dělá, aby víc vyniklo to, na co chce autor ukázat prstem. Ale rozhodně není daleko od možné budoucí reality.

Přinejmenším v tomhle videu se tvůrci nebáli hrábnout do plechovky červů a já jim nadšeně tleskám.

Absolutně nesouhlasím s lidmi, kteří tvrdí, že hry jsou jen zábava pro odpočinek a neměly by vyvolávat nepříjemné otázky nebo se snažit řešit kontroverzní otázky z reálného světa. Hry jsou uměleckým žánrem  neskutečným potenciálem a naopak by měly do vosího hnízda kopat mnohem častěji než to dělají teď.

Aktuální nabídka her je divná. Kde jsou hry, které se zabývají třeba bojem s drogovou závislostí? Kde jsou hry točící se kolem pedofilie nebo jiných sexuálních devicí? Kde jsou hry zabývající se vraždou, terorismem z obou stran nebo střetem filozofií, kde se ani jedna nedá označit za špatnou ani dobrou? Samozřejmě nemám na mysli hry, kde se řekne "tohle je zlý vrah/terorista/ufon, rozstřílej ho na sračky a na nic přitom nemysli". Těch jsou mraky. Mluvím o hrách, kde se problém vezme komplexněji. A ROZHODNĚ  to kvůli tomu nemusí být nuda.

Co třeba hra, kde se potácíte absťákovými halucinacemi a snažíte se získat další dávku, aby po krátké úlevě (dokončení levelu s fanfárami) přišel ještě těžší absťák a děsivější vize (=těžší level)? Vše by přitom mířilo do smutného konce.
Nebo hra, kde sejmete vraha své manželky a pak vyjde najevo, že byl nevinný a vy při útěku před policií pácháte drsnější a drsnější věci, které se skutečně nějak projeví na okolních postavách a světě? Žadné bum bum nepřítel je mrtvý a zmizí v particle efektu. Pěkně ať vidíte, jak může být spravedlivé rozhořčení příšerné a nespravedlivé.
Nebo hra kde bojujete v pustině o vodu s jinými lidmi, kteří nejsou o nic horší než vy, ale přežít prostě může jen jeden?

Ano, už se objevují i hry, které s takovými tématy koketují (morální rozhodnutí v některých RPG, GTA IV a jiné) nebo se do nich dokonce opravdu pouští (Heavy Rain, Bully, Far Cry 2...eh...vidíte, žádnou další si teď ani nevybavím). Ale je jich zoufale málo.

Mám velikou radost, že Deus Ex se tím směrem pokouší přinejmenším vyšlápnout a jde ve stopách prvního Deus Ex a System Shocku 2.

Dokud nebudou hry o znásilnění, drancování přírody, o lásce ve všech podobách a v celé její složitosti, o homosexuálech, o skutečných morálních dilematech a nečernobílých řešeních, o postižených lidech, o umírání na těžkou nemoc atd., bude to jen primitivní forma umění, asi jako kdyby se v literatuře psaly jen dobrodružné romány a červená knihovna nebo ve filmu točily jen akční spektákly a rodinné komedie.

Rozhodně neříkám, ať zahodíme Super Maria, Tetris nebo Call of Duty. Volám jen po širším záběru. Ano, mračím se i na vás, indie developeři - od vás by věci co zarejou pod povrch měly vzejít především!

A není to jen o financích, i hra s hlubokou myšlenkou na sebe může vydělat. Prostě se jen musí udělat dobře. Stejně jako u čehokoli jiného :-).



Dodatek - dokázali byste v diskuzi vypíchnout hry, které opravdu hrábnou do nepříjemných a kontroverzních témat? Nemyslím tím něco jako Mass Effect kde máte v dialogu možnost zvolit "morální volbu". Myslím hry, které hrábnou skutečně do hloubky.