Tento blogísek i jeho autorka jsou k smíchu.

25. října 2011

Patentoví trolové a hry

10/25/2011 Posted by Nikola Bornová , , ,

Pokud aspoň lehce sledujete trh s chytrými telefony a tablety určitě jste zaznamenali, že se tam děje něco zvláštního. Běžný konkurenční boj přešel do něčeho zvráceného a sebedestruktivního, co ubližuje výrobcům i zákazníkům a jediný, kdo na téhle válce opravdu vydělává, jsou právnické bytosti. A zatím se všechno jen zhoršuje.



Nejhorší patentoví trolové současnosti - Microsoft a Apple - přesedávají z taktiky "budeme lepší a doběhneme do cíle první" k taktice "podrazím všem nohy, podplatím rozhodčího aby mě za to ještě hájil a pak do cíle dojdu v klidu jako první". Asi víte, že např. Microsoft vybírá poměrně tučné peníze za každý prodaný Android telefon nebo že se firmě Apple poměrně úspěšně daří manipulovat soudy k tomu, aby zakazovaly prodej konkurenčních telefonů a tabletů kvůli absurdním patentům na galerii obrázků. Všechno se zvrhlo v totální právnické svinstvo, o jakém se právníkům v prastarých sporech Coca-cola vs Pepsi nezdálo ani v těch nejvlhčejších snech. Ale pozor, tohle není jen vina právníků, ti jen berou práci, kterou jim někdo předloží. Vinou je to, že korporátní zmrdi mají nástroje, jak svoji zlovůli prosazovat.


Občas si říkám - díkybohu, že tahle prasečina nedošla do počítačových her!

Představte si, že by si Blizzard patentoval postup, že když ve hře kliknete pravým tlačítkem myši na nějaké místo, běží tam vaše postavičky.
Nebo kdyby si Activision patentoval, že točení kolečkem myši přehazuje ve FPS zbraně.
A Bioware  by si patentoval to, že zmáčknutím mezerníku můžete zapauzovat hru a přidělit postavičkám příkazy, které pak po odpauzování budou plnit.

Pokud byste některý z těchto postupů ve hře použili, museli byste buď platit licenční poplatky nebo by vám soud zakázal hru prodávat. Je popsaný patentovaný postup prostě jen rozumný způsob, jak danou akci řešit? To nevadí, i tak musíte buď platit nebo vymyslet jiný postup.
Takže kdyby si všemožné postupy na přehazování zbraní zaregistrovalo třeba 10 firem, nakonec byste skončili u toho, že pro přehození pušky na bojový nůž musíte zmáčknout klávesy F, U, C a K a nakonec to potvrdit klávesami Y, O a U. Točení kolečkem a bindování kláves na zbraně už si holt někdo patentoval.

Hmmm...přijde vám absurdní, že by si někdo z akčního RPG patentoval, že držení pravého triggeru postupně natahuje luk a puštění triggeru vypustí šíp? Nebo že by si ve FPS patentoval rozhlížení pomocí myši spojené se střelbou do prostředku obrazovky? Tak to vám přijde absurdní správně, protože to absurdní je. Ale přesně takové patenty (typově) v prostředí telefonů jsou a právě přes ně se korporace snaží ublížit jedna druhé. Drobnosti ohledně potvrzování nabídek nebo šoupání ikonkama.


A já jen děkuji digitálním bohům, že žádní korporátní zmetci v herních firmách ještě nepřišli na to, že by mohli (nebo spíš jak by mohli) zneužívat soudy a přestárlé patentové zákony. Protože to by byl konec světa videoher - několik korporátních behemontů by zadupalo do země všechny ostatní a pak by věnovalo polovinu zdrojů právnickým válkám, místo aby ty zdroje věnovali na vývoj lepších her. Aktuální bitvičky o doménová jména nebo názvy her by proti tomu byly jak souboj na pískovišti o bábovičky proti bitvě o Normandii

Takže díky, že se tahle prasárna omezuje jen na několik segmentů trhu a (zatím) nechává hry a herní vývojáře na pokoji. A doufám, že až to do her přijde, tak to bude poslední kapička a přinese sebou revoluci a nový, méně zvrácený řád.

UPDATE (18. 11. 2011)
Tady je je hezká ukázková situace, co patenty dělají. Aneb ID soft a snaha John Carmacka udělat službu světu a vydat zdrojáky ID Tech 4....