Tento blogísek i jeho autorka jsou k smíchu.

9. března 2013

Dobří RPG holubi se vracejí!

3/09/2013 Posted by Nikola Bornová , ,
"Dáme si do tlamy na tahy, ok?"
"Jen pokud bude první tah přes moravské sklípky."

Mým naprosto nejoblíbenějším herním žánrem jsou RPG. V jistém smyslu je považuju za nejvyšší formu her, protože mají nejlepší prostředky dostat vás do simulace života, kde vaše rozhodnutí a chování mají různé následky, a to ve velmi osobní rovině. Jsou ze všeho nejblíže "druhému, virtuálnímu životu", ze kterého si můžete brát zkušenosti (pokud je samozřejmě dobře vymyšlené).



Jak že definuji RPG hry? RPG znamená "role-playing game", což bych přeložila jako "hra, ve které předstíráte někoho jiného". Hrajete hrdinného rytíře ve fantastickém světě, středovékého piráta v Karibiku, kybernetického samuraje v budoucnosti, mladou čarodějku na kouzelnické škole pod Prahou... Vžíváte se do cizí kůže a jednáte jako vybraná postava. Čím věrohodněji jako daná postava mluvíte a jednáte, tím lepší "role-playing".

Aby bylo RPG skutečně RPG tak jak ho chápu já, musí splňovat tyhle věci:

  • Postava se musí vyvíjet (nejlépe pomocí různých rostoucích vlastností a schopností)
  • Musíte mít možnost ovlivňovat děj různými směry (tj.nejde o hry, kde procházíte děj jedinou, předem nadefinovanou cestou/příběhem, ale volíte podle sebe - čím větší volnost, tím víc RPG)
  • Hrajete pokud možno za jednu postavu (svého avatara) nebo případně malou skupinku

Ve skutečnosti moc her, které by vás opravdu vsadily do nějakého světa a umožnily vám ho ovlivňovat podle vašeho rozhodnutí, moc není. Ono je to také mnohem technicky náročnější, než udělat příběhový tunel nebo jediný start a jediný cíl v lineárně běžících levelech. Případně moderní MMORPG, kde není svět "zamrzlý v čase" a ve skutečnosti se v něm vaše činnost nijak neprojeví (questy se resetují, monstra respawnují, dialogy jsou neovlivnitelné monology, smrt neexistuje...).

V tomhle směru jsou mezi novodobými RPG dobré třeba Mass Effect a Dragon Age, kde sice v ME poměrně ořezali vývoj postavy a a v obou silně omezili možnosti jak projít jednotlivé lokace, ale zase hráčům umožnili víc projevovat individualitu v dialozích a umožnili řešit situace různými způsoby a s různými výsledky (pomůžete jedné nebo druhé straně, v dialogu jste agresivní nebo přátelští atd.). Funguje to dobře i v nových Falloutech. Ale takových her je v posledních 10 letech velmi málo - počítat s nelineárním a těžko odhadnutelným hráčem mimo mantinely hlavní linie příběhu je těžké, obzvlášť pokud děláte "velkou" 3D hru plnou velmi drahé grafiky.

Někdy před deseti a více lety to bylo jednodušší - sice byly horší nástroje na vývoj, ale i tak tvorba nové postavičky zabrala spíš hodiny než týdny, dialogy byly prakticky jen textové (takže jejich úpravy, přidávání, větvení atd. bylo nesrovnatelně jednodušší než dělat a upravovat dabované), technicky náročné filmové scény prakticky neexistovaly...

Vývojáři si tak mohli dovolit mnohem víc a vznikaly hry jako Fallout 1 a 2, Arcanum, Planescape: Torment, Baldur's gate 1 a 2, Icewind Dale 1 a 2, Vampire the Masquerade 1 a 2, série Might & Magic, série Ultima, Dark Sun, Ultima Underworld 1 a 2, Eye of the Beholder 1-3, Neverwinter Nights 1 a 2, Ishar 1-3, System Shock 1 a 2, Deus Ex, Wizards & Warriors, série Wizardry, Albion, Realms of Arcania 1-3, Beyond Divinity, Gothic 1 a 2, Knights of the Old Republich 1 a 2, Arx Fatalis, Dungeon Master 1 a 2, Ravenloft, BloodNet, Darklands... Pamatujete? Těch her před 10 a více lety vznikaly hromady, ale s rozvojem 3D zažily soumrak...

Teď to začíná vypadat, že "hardcore RPG" zažívají renesanci. Může za to několik věcí - prudký rozvoj indie scény (díky digitálním distribucím a novým vývojářským nástrojům), rostoucí hlad po žánru, úspěch Legend of Grimrock a...Kickstarter.

Bez dlouhých štráchů se podívejme na list nejzajímavějších "hardcore old-school bombastických RPG".

Legend of Grimrock 2 - pokračování "krokovacího dungeonu", duchovního nástupce Dungeon Mastera, zažilo nečekaný úspěch a už se začalo dělat na dvojce. K jedničce vydali i editor dungeonů, takže můžete tvoři vlastní.
Wasteland 2 - pokračování starodávné post-apo hry z roku 1988 v rukách tvůrců série Fallout.
Shadowrun Returns - parádně vypadající kyberpunkové RPG podle známého papírového RPG, s tahovými souboji, včetně editoru
Torment: Tides of Numenera - duchovní nástupce fenomenálního a temného Planescape: Torment od stejných tvůrců, které se výrazně zaměří na vaše volby a to, jak jimi ovlivňujete svět kolem
Project Eternity - izometrické fantasy RPG, za kterým stojí tvůrci co mají na triku velkou část výše zmíněných hardcore RPG
Shroud of the Avatar -  MMORPG týmu "Lorda Britishe", které  chce pokračovat v nejlepším duchu Ultima Online - takže nikoli hraní v "zamrzlém světě MMO, kde nikdy nic nezměníte", ale vše je dotvářeno a měněno hráči.

Uf, uf, taky se tak těšíte? :-)